En dag utan bad!

publicerat i Alva;
I går var vi inne i Palma stad, en lite blåsig och molnig dag så att vi inte badade var ingen förlust.
Vi kom in med bilen och såg katedralen breda ut sig på vår högra sida, mäktigt! Vi parkerade och började sedan vår vandring genom gamla staden. Jätte mysigt, massvis med caféer, restaurqanter, småbutiker och för att inte tala om alla kullerstenslagda gränder. Det var verkligen en trevlig syn=) och kan gämföras med Barcelonas gamla stad.

Jag åt bocadillo med tonfisk och färskpressad apelsinjuice till lunch  och kvällen avslutade vi seda med middag på restauranten precis nedanför oss...suuper gott var det :D

I dag har vi däremot hoppat runt lite. Vi gic ned till stranden precis nedanför oss, för josse skulle testa att dyka med tuber i poolen på dagen så vi kunder inte åka någon stans. Men efter att ha lunchat så gav vi oss ändå a med bilen till en annan vik, efter att vi insett att "vår" strand inte var särskilt trrevlig.
Men stranden vi ko till blåste det in en del på och sräp och maneter kom in så de var inte någon höjdare heller, men jag tror att om de vart lite bättre väder kan det nog vara en kanon strand.

Nu är vi hemma och jag väntar på min tur att gå in i duchen...sen sa vi ut på stan en sväng.
Nu är det  bara 1 heldag kvar, på lördag kväll åker vi hem så nu ska ja njuta allt jag kan av att vara här!

Annu en ny dag

publicerat i Alva;

I morsesàkte min pappas bror och barn hem...deras resa var nu slut och vi har 4 dagar kvar har i solen :) De kanns bra att inte vi akte :P

Nu ar klockan redan kvart i elva och vi tog lite sovmorgon, dock ska vi snart satta oss i bilen och aka till Alcudia, svenskarnas mallorca! Vi maste ju se hur det ar,  eller om de ar finare har dar vi ar. sa himla skont att ha bil, vi har badat pa olika badstallen vaje dag och utan bil hade det vart helt omojligt.

I gar var vi pa es trec igen fast pa andra sidan den 3 km langa stranden, och det var lika fint dar, nastan battre for utanfor fanns en liten o dar man kulde snorkla och kolla pa massa fiskar och annat kul.

Kvallen i gar var sen mycket sen, vi at mat vid halv elva tiden jag bestallde in scampi i forhoppning om att de skulle vara jatte goda, men till min besvikelse fick jag friterade scampi, med nagon blot  smaklos sak innuti....inte riktigt vad jag forvantat mig. Men alla andras mat smakade mycket bra :)

Nu ska vi aka till detta beryktade Alcudi sa ha de sa bra dar hemma i regnet

God morgon

publicerat i Alva;

Klockan ar 9 och alla ar opa vag upp ur sangen, de ar sa sega att jag sprang upp hit till datord:P
I gar var vi pa en laang vit sandstrans ( estrech) tror jag de stavas. Det var dhelt underbart, precis som i caribien, kritvit sand och turkost vatten sa langt man kunde se. Dock var de nara nakenbadare dar vilket bara var saaaa ACKLIGT!!

Vi badade anda tills klockan sju vilket medforde att vi inte satt pa en restaurang forrens klockan elva pa kvallen.
Trotta promenerade vi hem i garkvlall klockan halv ett men de var de vartfor en heldag pa stranden :-)

Den perfekta dagen :)

publicerat i Alva;

Dagen borjademed en frukost i varmen, sedan begav vi oss av med var bilar.
Vi visste inte riktigt vart, men vi tog oss en liten bit nor ut. Akte genom de torra landskaoen och hamnade pa en strand, platja romantica en underbar strand, dock blaste det en hel del sa efter lunch bytte vi till en strand intill oj ja skriver mer snart ha inte tid kvar :P !!!

Mallis

publicerat i Alva;

Nu ar vi har och en dag har snart passerat. Med de dryga 30 graderna och 29 i vattnet kan det knappast bli battre. Vi bor i Cala dor, ca en timme bilfard fran palma.
I dag har vi sovit ut efter den 9h langa forseningen fran arlanda, ( vi kom fram 4 i natt) puh. Men det var bara att dra sig upp ur sangen. Jag pappa och pappas bror Daniel gick till en affar och handlade frukost. Klockan var kvart over 10 och det var redan valdigt varmt och  fuktigt ute.

Efter frukot tog vi oss ned till en liten vik 10 minuter fran vart hotell. Inte vilken vik som halst utan man mottes av kristallklart vatten med en farg som lika garna skulle vara tagen fran vattnet i caribien. UNDERBART =)

Nu sitter jag pa hotellet och svettas matt och belaten. I dag at jag Paella och drack sangria till maten, himelskt gott,  speciellt  till skillnad fran USA:s flotiga trakiga mat.

Sammanfattning: Trotts en forsening pa 9h har resan fatt en underbar start. Mallorcka AR vackert och vattnet helt sagolikt. Bara hoppas att de fortsatter i samma riktning.

Regn...regn...och blåst!

publicerat i Alva;
Haha vad mer kan man säga att nu har jag verkligen upplevt en typisk svensk somamrdag, med regn och rusk. Men trotts vädret tog jag mig till stan för att uträtta lite ärenden och träffa Emmeli :)

Maten hos farmor var jätte god, gädda med potatis och pepparrotssås, med blåbärspaj till efterrätt!

Eftermiddagen fortsatte med en fika på larssons, där jag träffade tjejerna, himla trevligt :)

Kvällen avslutades med en tur till Daniel och barnen ( mina kusiner), de ska till Mallorca i morgon dvs. en dag före oss :)
VI kollade precis vädret och det ser ut att bli 10 suuperfina dagar.

Så nu längtar jag till snorkling i de kristallblåa havet och mysika kvällar, det ska bli otroligt skönt och avkopplande.

Men för att sammanfatta dagen har den mestadels bestått av regn och the drickande på olika olatser (4st!) och olika vänner <3

SVERIGE :-)

publicerat i Alva;
Nu har jag landat och tagit mig hela vägen hem :) Just nu sitter jag hemma hos farmor och farfar och väntar på att matena ska bli klar...mummms vad gott det ska bli med mat jag är jätte hungrig haha.

Flygresan gick bra i går men när det var segt. Efter att ha landat i Stockholm tog jag tåget vidare till skövde där mamma hämtade mig. Jag slängde in alla väskor i bilen och snart var vi hemma. Men jag har inte riktigt fattat att jag är hemma än, det gick så fort allt :P Men det är så hilma skönt att vara här. Det känns verklignen som att jag gjorde rätt val att åka hem :)

I dag har jag också träffat Emeli som åkte till USA sammtidigt som mig och vi sa  att vilken tur att du Paulina trivs så att inte vi allihop har åkt hem haha:P

I kväll väntas fika med tjejerna på larssons =)

Nämen nu ropar någon att maten är klar så det är bäst att jag kilar upp..adjö!!

I'm going home!

publicerat i Alva;
I'm going home to the place there I belong :)

Jag kom ned for att ata frukost, da mamman stod i koket med ett stort eleende pa lapparna och sjong denna lat! Haha jag antar att hon ar glad att bli av med mig, for hon sa ocksa "today it's the big day" :P haha

Langtan satter sig i magen
som en klum pav saknad.
Nu vill jag tillbaka,
till det liv som ar mitt.
Hem till alla jag kanner,
till allt som ar sa vakbekant.
Denna tid har vart erfarenhertsrik,
Bade rolig och trist.
Nu ar det dags att bryta upp och aka hem,
och mota alla jag alskar igen.

Snart  sitter jag dar pa planet och tittar ned over havet, de stora havet som skiljer dessa tva varldar.
Men  mycket har jag lart under dessa 5 veckor har!

Jag har lart mig:

- Jag har lart min kora bil i usa ( man far svanga hoger vid rodljus)
- Lart min kora automat bil
- Att pratat engelsa mycket battre
- Uppfostran har ar nagot helt annat an i Sverige
- USA ar inta alls som sverige
- USA ar efter, inte fore!
- Att rakna dollar
- Att sarbucks har varldens godaste blabars scones
- Att det inte ar latt att ta hand om barn med ADHD
- Man ater mycket skrapmat i detta landet
- Allt AR stort och overdimensionerat
- Klyftan mellan rika och fattiga ar stor
- Allt handlar om pengar har
- Att Sverige at ett mycket bra land

- Betalat vagskatt
- Akt gul taxibil
- Kort vilse
- Vart pa en riktig fotbollsmatch
- Traffat tva underbara vanner

Och mycket mycktet mer...sa tiden har inte vart forgaves, jag har lart mig OTROLIGT mycket, vilket jag kommer ha med mig hela livet.

Sista natten i USA

Wiiiiiiiiii.....

Äntligen har har jag bara en natt kvar är.
Eftermiddagen har vart bra, då jag efter att föräldrarna kommit hem vid femtiden gav jag mg ut en sväng till "stan" och tog en liten promenad. De sa inte så mycket när jag gick ut. Men när jag kom hem igen var det inte någon hemma och först nu vid halv tio kom pappan och Truman hem !! Aja de e ju snällt att de säger någonting, men de var ju bara skönt faktiskt, att slippa de i huset :)

Nu sitter de där nere och kollar på fotboll tror jag, ja var nere och pratade lite med dem när de kom hem.

Dock har jag inte fått min lön än?! Mysko, om jag inte får den i dag måste ajg verkligen säga till i morgon, pappan ska ta mig till flygplatsen, jag tror vi åker någon gång vid halv elva ( jag fick bestämma ). Jag vill ju inte vara kvar här mer än nödvändigt.

Så i morgon bär det av alltså, ska bli så otrolgt skönt, det enda jag bävrar för är vikten på mina väskor och att behöva sjuva dem på mellanlandningen ( en av USA:s alla säkerhetsregler, du måste flytta dina väskor från ett band till ett annat själv puh) men det ska nog ordna sig.

1.50PM ( I Sverige 8.50PM) Lyfter jag från Chicago.
6.45PM ( i Sverige 12.45PM) Lyfter jag från Philadelphia
Slutligen så landar jag
9.05AM i Stockholm lokal tid.

Sedan är det bara att sätta sig på bästa tåg hem :-)

Ta hand om er där hemma så ses vi snart och du Pao du får ha de så suuper  bra i NY så tar vi och firar 20 i stället ;-)

XOXOXO

Fjortisar...

publicerat i Alva;
I går när jag tänkte gå till gymmet för att komma från huset sa mamman åt mig " du vet att du måste vara tillbaka 4.45 PM" va nä de har du inte sagt sa jag och hoppade in i bilen. Så en sväng till "stan" blev de men de finns ju inte mycket kul att shoppa här. Men hem kom jag  i tid för  mötet med LCC:n, fast möte är inte de rätta ordet.
Så här gick de till!:
LCC:n kom in i huset pratade med mamman ( de såg ut som två 14 åringar som snackar ski) de pratade på i ett hörn en stund, berättade om en Colombian som kanske kunde va au pair hos dem, de skrev under några papper och kom sedan fram till mig, endast PEKADE med pennan vart jag skulle skriva under, tog pappret och återgick till konversationen med Shauna.

När hon seda skulle åka följde jag med dem ut och sa hej då så glatt ajg kunde, till svar fick jag hej då sofia, med ryggen vänd mot mig!

Så efter mötet sa ajg att ja skulle till gymmet för jag hann inte på de 30 minuterna som var innan, mamman sa aha så spydigt man bara kan!

Efter detta satte jag mig i bilen och började skratta. Jag visste inte om jag skulle skratta elelr gråta, de va så patetiskt så det var inte sant.
Kan man verkligen bete sig så??? Och LCC:n som ska vara mitt stöd?!

Det finns inte så mycket mer att säga än att jag är besviken på dessa fjortisar.